نخست وزیران ازبکستان و روسیه در شهر «سوچی» دیدار و توسعه روابط دوجانبه را بررسی کردند.

علاقه‌روس‌ها به ساخت نیروگاه هسته‌ای در ازبکستان

به گزارش قدس آنلاین، «عبدالله عارف‌اف» نخست وزیر ازبکستان و «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه در شهر «سوچی» توسعه روابط دوجانبه را بررسی کردند.

نخست وزیر روسیه گفت: ما برای دوستی و مشارکت با ازبکستان برادر ارزش زیاد قائل هستیم. ما خواستار گسترش همکاری‌های متقابل هستیم. همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی ما به طور موفقیت آمیز گسترش پیدا کرده است. مبادلات بازرگانی در سال گذشته میلادی بیش از ۲۵ درصد تا سطح ۶۱۲ میلیارد روبل روسیه (۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار)  یا ۹۸ تریلیون صوم ازبکستان افزایش یافت اما این کافی نیست.

میشوستین ادامه داد: البته ما باید مبادلات بازرگانی بین کشورهایمان را افزایش دهیم. مطمئن هستم که ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. علاوه بر این، حجم مبادلات بازرگانی در ماه‌های ژانویه تا آوریل ۱۶ درصد دیگر افزایش یافت. اکنون این رقم از سطح ۲۲۹ میلیارد روبل (۲ میلیارد و ۷۶۹ میلیون دلار) و یا تقریباً ۳۲ تریلیون صوم ازبکی (۲ میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار) فراتر رفته است.

وی خاطرنشان کرد: روسیه علاقه‌مند به پیشبرد تعدادی از پروژه‌های راهبردی از جمله ساخت نیروگاه هسته‌ای در ازبکستان با استفاده از فناوری‌های روسی است.

نخست وزیر روسیه افزود: مطمئن هستم که همکاری در موضوع انرژی هسته‌ای صلح آمیز انگیزه جدیدی به همکاری در صنعت و فناوری‌های پیشرفته خواهد داد. ما می‌توانیم با خوشحالی آنچه را که دانشمندان هسته‌ای ما امروز دارند به اشتراک بگذاریم.

وی اظهار داشت: روسیه از حضور فعال ازبکستان در همگرایی اوراسیا استقبال می‌کند. نمایندگان شما در همه سطوح نهادهای اتحادیه فعالیت می‌کنند. ما مطمئن هستیم که همکاری‌های متقابل با اتحادیه ارواسیا شرایط مساعدی را برای رشد اقتصاد ازبکستان برادر، افزایش فعالیت کارآفرینی و در نتیجه به نفع شهروندان ازبکستان و روسیه فراهم می‌کند.

عارف‌اف نیز گفت: امروز به ریاست روسای جمهور دو کشور «شوکت میرضیایف» و «ولادیمیر پوتین» روابط ازبکستان و روسیه همچنان سیر بالایی دارد و به بالاترین سطح خود رسیده است. در نتیجه اراده سیاسی سران دو کشور ما به سطح بنیادی جدیدی از همکاری، مشارکت استراتژیک جامع و روابط هم پیمانی رسیده‌ایم.

نخست وزیر ازبکستان خاطرنشان کرد: نتایج سومین نشست کمیسیون مشترک نشانه بارز همکاری‌های موثر است. روابط تجاری و اقتصادی بیش از پیش توسعه می‌یابد. ما موفق شدیم یک ساز و کار موثر برای گسترش و تنوع بخشی تجارت متقابل خود ایجاد کنیم.

به عقیده وی، زمینه‌های حمل و نقل و لجستیک ابعاد کلیدی همکاری‌ها بین دو کشور است. با وجود چالش‌های امروزی، این دو کشور موفق می‌شوند روند مثبتی را در رشد حمل و نقل بار حفظ کنند.

عارف‌اف همچنین اظهار داشت: ازبکستان علاقه‌مند به تشکیل کریدورهای حمل و نقل بین المللی جدید است که به کشورها امکان می‌دهد بازارهای امیدوار کننده‌ای را فراهم کنند. در این زمینه، ما از توسعه کریدور بین‌المللی شمال-جنوب که یکی از شریان‌های اصلی حمل‌ونقل در منطقه ما است، حمایت می‌کنیم. ما شکل‌گیری به طور مشترک یک کریدور حمل و نقل چندوجهی جدید «بلاروس-روسیه-قزاقستان-ازبکستان-افغانستان-پاکستان» را پیشنهاد می‌کنیم.

عارف‌اف همچنین تاکید کرد: ما خوشحالیم که ازبکستان به یکی از محبوب‌ترین مسیرهای گردشگری برای شهروندان روسیه تبدیل شده است. بنابراین، بر اساس نتایج سال گذشته میلادی تقریباً ۶۰۰ هزار گردشگر روسی از ازبکستان بازدید کردند که سه برابر بیشتر از سال ۲۰۲۱ میلادی است. افزایش پروازها بین دو کشور نیز در این نقش خود را داشت.

روسیه یکی از بزرگ‌ترین همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است.مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال ۲۰۲۲ میلادی در سطح ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان بیش از ۹۶۱ واحد شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری روسیه فعالیت می‌کنند. در ازبکستان نمایندگی ۶۴ شرکت روسیه به ثبت رسیده است. در روسیه نیز بیش از ۵۶۰ شرکت با شراکت سرمایه‌گذاران ازبکی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. روسیه استقلال این کشور را در تاریخ ۲۰ مارس سال ۱۹۹۲ میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این  دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.